Het Albertkanaal is een kanaal in België dat Luik verbindt met Antwerpen via steden zoals Genk, Hasselt, Geel en Herentals, en de Maas met de Schelde. In Vlaanderen beheert De Vlaamse Waterweg nv het kanaal, het Waalse deel van het kanaal door Service public de Wallonie (SPW) - Mobilité et Infrastructures. Het kanaal is 129km lang, loopt van Monsin naar de Haven van Antwerpen bij Merksem. Er liggen zes sluizen in het kanaal om het hoogteverschil van 56 meter te overwinnen.
Het kanaal ontleent zijn naam aan koning Albert I en loopt door drie provincies, namelijk Luik, Limburg en Antwerpen. Albertkanaal | Binnenvaart in Beeld
Startpunt:
startplaats van de WandeLing in Kanne, beperkte parkeerplaats aan de kerk in de Bovenstraat/hoek Sint Hubertusstraat, Kanne ligt zo'n 17 km. van het begin van het Albertkanaal (aftakking van de Maas in Monsin bij Luik).
Afstand:
8,45 km, 177 m. stijgen
Route:
zie https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/8174161/recreatieve-wandelroute/7-summits-d-n-observant-wandelroute (gratis account, je kan de routeyou-app ook op je smartphone installeren vanuit de Google play store of IOS Apple Store). Downloaden van het gpx-bestand (om op je smartphone of wandelgps te zetten) doe je best vanop deze website.
Naam wandeling:
7 Summits d’n Observant-wandelroute
WandeLing gemaakt door: Visit Zuid Limburg (toeristische dienst Zuid-Limburg).
- Albertkanaal:
Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende het voorbije decennium een steile opgang. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert De Vlaamse Waterweg nv dan ook in de verdere uitbouw van het Albertkanaal. Meer informatie: https://www.vlaamsewaterweg.be/opwaardering_albertkanaalExternal website
Het naslagwerk ‘75 jaar Albertkanaal’ kan gratis verkregen worden via info@vlaamsewaterweg.be, met de vermelding van ‘90 jaar WL’
- Maasafvoerverdrag Vlaanderen Nederland (overstromingen en droogtes)
Door de overstromingen van de laatste decennia en de verontrustende klimaatscenario’s die op hogere rivierafvoeren wijzen, gaat de aandacht vooral uit naar hoogwater. Het dringt echter steeds meer door dat in de toekomst ook laagwater voor meer problemen kan zorgen. In het geval van de Maas is het zelfs zo dat de economische schade door laagwater groter is dan door hoogwater. De kanalen in Vlaanderen en het zuiden van Nederland worden gevoed met Maaswater. Meer info: https://edepot.wur.nl/339754External website (artikel uit tijdschrift H2O/O2, 2011).
- Geschiedenis/bouw Albertkanaal
In 1930 startte men met de aanleg van het kanaal en in juli 1939, vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, werden de werken aan het kanaal afgerond. Maar het zou nog tot na de oorlog duren vooraleer het kanaal in gebruik werd genomen. Meer info: https://www.erfgoedplus.be/nieuwsbericht/75-jaar-albertkanaalExternal website
In 2014 was het precies 75 jaar geleden dat het Albertkanaal in gebruik werd genomen.Het kanaal vormde een snelle verbinding tussen de Antwerpse haven, de Limburgse steenkoolmijnen en het Luikse industriebekken. Meer info: https://etwie.be/nl/kennisbank/nieuws/75-jaar-albertkanaalExternal websiteExternal website (met video). Reeds in 1920 besliste de Belgische overheid om haar waterwegennet uit te breiden.
- Over het Fort van Eben-Emael, aan de overzijde van Kanne.
De aanleg van het Albertkanaal werd door koning Albert, die tijdens WO I had ervaren hoe snel er vanuit Duitsland werd opgerukt, ook gezien als strategisch belangrijk in de verdediging tegen een nieuwe inval. Kanaal en fort werden dan ook samen aangelegd in de jaren 1930. Langs het kanaal stonden meerdere bunkers om weerstand te bieden aan een eventuele aanval uit het oosten. De voornaamste taak van het fort was om de vijand onder vuur te nemen als die probeerde het kanaal over te steken.https://vrtnws.be/p.A7RXBBWZD
Voor of na de wandeling loont het de moeite om even verderop een bezoekje te brengen aan De Brug van Vroenhoven (www.debrugvanvroenhoven.be/). Op 10 mei 1940 begon voor België de Tweede Wereldoorlog aan deze brug over het Albertkanaal. De historische bunker onder de brug huisvest nu niet één maar twee belevingscentra: over WOII en over de binnenvaart. (Initiatiefnemer en uitbater = De Vlaamse Waterweg)