Nieuwe Sluis Zeebrugge (NSZ). Nautische screening alternatieven met vaarsimulaties
Binnen het project Nieuwe Sluis Zeebrugge (NSZ) werden met behulp van realtime vaarsimulaties zes locatie-alternatieven nautisch gescreend: Visart, VisarOost, Carcockesite, VandammeOost, VandammeWest, Verbindingsdok
Zowel kustloodsen (DABL) als dokloodsen (BRABO) voerden de vaarsimulaties uit, steeds geassisteerd door een sleepbootkapitein van Kotug Smit Towage. De kustloodsen simuleerden in de voorhaven, de dokloodsen in de achterhaven.
Het simulatieschip was een car-carrier waarvan zowel de lengte (265 m) als de breedte (40 m) gelijk zijn aan de maximale lengte en breedte van schepen die vandaag de dag naar de achterhaven van Zeebrugge varen. Deze dimensies werden door MBZ vastgelegd. In het merendeel van de simulaties werd een wind ZW5 opgelegd, wat een veel voorkomende windconditie is. Twee sleepboten met maximale bollard pull van 85 ton assisteerden. Een kwalitatieve vergelijking op basis van de beoordeling van de loodsen en kapiteins, vergelijking van berekende parameters en ontmoetingen, leidden tot een (globale) rangorde van de verschillende alternatieven.
Document links
Uitgever
Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Waterbouwkundig Laboratorium
Publicatiedatum
oktober 2019
Reeks
WL rapporten 17_002_1
Publicatietype
onderzoeksrapport
Taal
nl